Norma PN-EN 15085
Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych
Oferta wdrożenia normy EN 15085
Wdrożenie normy PN-EN 15085 – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych
Zapewnienie poziomu jakości podczas wytwarzania części składowych do pojazdów szynowych ma duży wpływ na bezpieczeństwo użytkowania pociągów, tramwajów i taboru kolejowego. Warto w tym miejscu podkreślić iż eksploatacja pojazdów szynowych równoważna jest z występowaniem naprężeń zmiennych oraz dużymi obciążeniami części konstrukcyjnych.
Znaczna część konstrukcji pojazdu szynowego wykonana jest za pomocą procesów spawalniczych, przez co na wspólnym rynku europejskim zaistniała konieczność ustalenia jednoznacznych wymagań dotyczących spawania. Zbiór wymagań dla procesu spawania w kolejnictwie opisuje seria norm EN 15085.
CERTYFIKAT EN 15085 - Dlaczego warto wybrać DERESTA Advice
- posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie wdrożeń systemów zgodnych z wymaganiami normy PN-EN 15085-2,
- kompleksowo wspieramy firmy podczas wdrożenia normy – zaczynając od szkolenia personelu, poprzez kwalifikowanie technologi spawania i badania NDT aż po tworzenie procedur i audyt certyfikujący.
W ramach usługi wdrożenia, certyfikacji i utrzymania systemu zapewniamy:
- certyfikacja procesów spawalniczych według EN 15085-2 CL1, CL2 lub CL3 (gdzie CL1 to poziom najwyższy) w typach działalności D, P, S, M
- kwalifikowanie technologii spawania WPQR,
- szkolenie / egzaminowanie personelu spawalniczego,
- szkolenie / certyfikowanie audytorów wewnętrznych,
- zapewnienie nadzoru procesu przez inżyniera spawalnika z dyplomem IWE,
- zapewnienie personelu do badań NDT,
- badania niszczące i nieniszczące złączy spawanych.
Co wyróżnia nasze wdrożenia?
gwarantowany certyfikat
brak ukrytych kosztów
bezpłatne konsultacje
Korzyści z wdrożenia normy PN-EN 15085
Certyfikat PN-EN 15085 to dowód że procesy spawalnicze w Twojej firmie spełniają wymagania międzynarodowej normy w branży kolejowej w zakresie:
- projektowania i doboru materiałów,
- spawania materiałów dla kolejnictwa.
Ocena i certyfikacja systemu zarządzania procesem spawania i zarządzania jakością zgodnie z normą kolejową EN 15085 daje wiele wymiernych korzyści. Do najważniejszych korzyści należą:
- zakwalifikowanie firmy jako dostawca w branży kolejowej,
- zwiększona wydajność procesów spawalniczych,
- zmniejszenie kosztów realizowanych procesów spawalniczych,
- wyższa jakość produktu,
- większa konkurencyjność firmy na rynku,
- zwiększenie zaufania klientów i dostawców i pracowników do procedur oraz stosowanych materiałów.
Etapy wdrożenia normy
Etap 1 - audyt zerowy PN-EN 15085
Ten etap ma na celu poznanie zasad funkcjonowania podstawowych obszarów firmy, w tym stosowanych procedur oraz przeniesienie ich na obszar wymagań normy. Na tym etapie identyfikowane są obszary do doskonalenia oraz tworzony jest ogólny plan wdrożenia normy.
Etap 2 - wdrożenie normy PN-EN 15085
Na podstawie struktury organizacyjnej oraz inwentaryzacji zasobów opracowuje się niezbędne dokumenty takie jak księga jakości, procedury, instrukcje, formularze. itp.
Na tym etapie odbywają się szkolenia dla spawaczy, pracowników oraz kadry zarządzającej dotyczące zasad działania normy 15085 oraz dobieramy narzędzia wspomagające firmę w spełnieniu wymagań normy.
Etap 3 - ocena i przegląd systemu
Audyt wewnętrzny ma na celu sprawdzenie funkcjonowania systemu i ocenę skuteczności systemu. W celu przygotowania do audytu certyfikującego EN 15085 na poziomie struktury firmy wybierani i szkoleni są audytorzy wewnętrzni.
Etap 5 - audyt certyfikujący i certyfikat PN-EN 15085
Audyt certyfikujący to ostatni z etapów wdrożenia normy. Jednostką certyfikującą jest niezależna jednostką która potwierdza spełnienie wymagań jakościowych przeprowadzanych procesów spawalniczych oraz posiadanie nadzoru spawalniczego, posiadane technologie spawania WPQR oraz certyfikowany personel spawalniczy.
W ramach współpracy zapewniamy naszą obecność podczas audytu jako głos doradczy.
Certyfikacja normy
Po złożeniu formalnego wniosku do jednostki certyfikującej odbywa się audyt certyfikujący.
Podczas audytu, na podstawie przedstawionej dokumentacji sprawdzane jest czy firma spełnia wymagania normy PN-EN 15085 w zakresie posiadanych technologi spawania WPQR, poświadczenia kwalifikacji personelu spawalniczego, protokoły walidacji spawarek, księga jakości). Następnie przeprowadzana jest ocena prowadzonych działań operacyjnych.
Adresaci normy
Ogólne wymagania dotyczące posiadania normy 15085
Norma PN-EN 15085 kierowana jest do wytwórców pojazdów szynowych oraz wytwórców części składowych do pojazdów szynowych, którzy w ramach swojej działalności zajmują się:
- Projektowaniem – D
- Wytwarzaniem – P
- Zakupem i dostawą – S
- Naprawami – M
Firmy które powinny wdrożyć normę kolejową 15085
- producenci pojazdów szynowych,
- producenci części składowych do pojazdów szynowych,
- firmy które świadczą usługi spawalnicze dla branży kolejowej,
- firmy które podczas remontów pojazdów szynowych wykorzystują procesy spawalnicze,
- firmy montażowe pojazdy szynowe które wykorzystują spawanie,
- podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdu szynowego oraz ich elementów (EMC),
- firmy i przedsiębiorstwa kolejowe, firmy zarządzające infrastrukturą kolejową – zarejestrowani w Krajowym Rejestrze Pojazdów Kolejowych.
Podstawa prawna
PN-EN 15085-1 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Część 1: Postanowienia ogólne
PN-EN 15085-2 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Część 2: Wymagania dotyczące zakładu spawalniczego
PN-EN 15085-3 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Część 3: Wymagania konstrukcyjne
PN-EN 15085-4 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Część 4: Wymagania produkcyjne
PN-EN 15085-5 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Część 5: Kontrola, badania i dokumentacja